На фото – ЦНАП м. Львів
Реформа системи надання адміністративних послуг є однією з ключових серед реформ, що впроваджуються в Україні. У 2014 році 65% українців були незадоволені якістю адміністративних послуг, що були надані їм державними органами влади, через складність адміністративних процедур, довгі черги, територіальну розпорошеність адміністративних органів, брак необхідної інформації, незручні графіки роботи та багато інших причин.
Щоб змінити ситуацію, у 2012 році була започаткована реформа галузі шляхом прийняття Закону України «Про адміністративні послуги». Даний Закон визначив поняття «адміністративна послуга», встановив обов’язковість належного інформування споживачів адміністративних послуг, запровадив інформаційні та технологічні картки з метою регулювання процедури та термінів надання адміністративних послуг та зобов’язав органи влади створити Центра надання адміністративних послуг (ЦНАП), що працюватимуть за принципом єдиного вікна. За цим принципом, багато публічних послуг мають надаватись споживачу в одному офісі в зручний та ефективний спосіб.
Крім того, у травні 2014 року вийшло Розпорядження Кабінету Міністрів № 523-р «Деякі питання надання адміністративних послуг органів виконавчої влади через центри надання адміністративних послуг», яке врегулювало перелік найбільш популярних (базових) послуг, що мають надаватися через ЦНАП (послуги Державної міграційної служби, Державної реєстраційної служби та Державного агентства з земельних питань).
Це довгоочікуване рішення було черговим кроком до справжньої децентралізації державних органів влади та посилення функцій органів місцевого самоврядування, проте, ані зазначені інституції, ані новостворені ЦНАП не виявилися готовими до таких змін. Під час офіційної передачі послуг до центрів спостерігався брак співпраці та опір деяких державних органів влади у впровадженні цих законодавчих вимог. У той же час, центри стикнулися з багатьма операційними викликами на шляху до ефективного надання послуг, зокрема, браком персоналу, знань та навичок, недооснащенням або малим розміром приміщень, відсутністю бланків документів для надання нових послуг та іншими.
Через це ЦНАП, які мали мінімізувати корупцію та підвищити прозорість та зручність у наданні послуг громадянам, не завжди сприяють досягненню цих цілей. Рівень їхнього розвитку по країні дуже нерівномірний, є кілька добре знаних чемпіонів, таких як центри в Луцьку, Івано-Франківську, Вінниці, Києві чи Харкові, та є багато інших, менш ефективних центрів, особливо на районному рівні, де технічне та ресурсне забезпечення значно гірше порівняно з містами.
У зв’язку з цим, ПРООН через свій Ресурсний центр – ГО «Центр політико-правових реформ» – надала підтримку на удосконалення методології регулярного моніторингу центрів надання адміністративних послуг у регіонах, щоб відстежувати прогрес у розвитку реформи та забезпечувати дотримання вимог закону до діяльності центрів. Незважаючи на те, що в минулому такий моніторинг Міністерством також проводився, очевидно, що інформація, яка збиралася з регіонів, була часом надлишковою та не завжди дозволяла контролювати якість діяльності ЦНАП.
Пропоновані зміни, у разі їх затвердження наказом міністерства, як це наразі заплановано, спростять формат даних, що збираються, та нададуть можливість профільному управлінню міністерства, а також всім зацікавленим в успіху даної реформи зосередитись на питаннях аналізу якості діяльності центрів. Розроблені пропозиції наразі обговорюються із представниками ЦНАП для збору їхніх думок та пропозицій; очікується, що вони будуть доопрацьовані до кінця цього року.
У разі, якщо Ви маєте пропозиції щодо цієї методології, будь ласка, сповістіть нас електронною поштою olena.ursu@undp.org або по телефону 044-253-59-67.
Залишити відповідь